Resumé
Der er store forskelle i kommunernes evne til at fastholde personalet i deres dagtilbud for børn i alderen 0-5 år. Det er et problem, da en for stor personaleudskiftning kan have negativ betydning for børnenes udvikling, og derfor kan personaleudskiftningen også ses som en kvalitetsindikator for kommunernes dagtilbud. Undersøgelsen er lavet for årene 2017-2021. Udskiftning i personalet i dagtilbuddene betyder både skift i børnenes relation til personalet samt internt i personalegruppen, og derfor er en høj personaleudskiftning en indikator på lav kvalitet i dagtilbuddene.
Undersøgelsen har vist:
- Den årlige personaleudskiftning på institutionsniveau var i gennemsnit på 26,3 pct. i perioden 2017 til 2021 fordelt på 7,3 pct. i dagplejen og 30,3 pct. i vuggestuer/børnehaver.
- Der er store forskelle mellem kommunerne, se tabel 1 i analysen. Kommunernes forskellige brug af dagpleje kan forklare noget, men ikke hele forskellen i personaleudskiftningen mellem kommunerne.
- Ligesom der er forskel i personaleudskiftningen mellem kommunerne, er der også stor forskel mellem de enkelte daginstitutioner. I alt har ca. 40 pct. af vuggestuer og børnehaver en personaleudskiftning over 30 pct.
- 13 pct. af personalet i daginstitutionerne har en gymnasial uddannelse som den højeste uddannelse, og deres udskiftning er på ca. 75 pct. Denne gruppe omfatter pædagogstuderende, vikarer mm.